22 Augustus. Nederlands competitie kampioen!!!!
Er hebben zich mooie dingen afgespeeld. Zoals vermeld in de vorige update hadden we elk weekend een wedstrijd. Het begon met Harskamp. Jeroen zette een dikke full pull neer, maar vlak voor de finale bleek dat de krukaspoelie was losgekomen, 4 bouten waren afgeknapt.
Omdat een andere deelnemer ook geen finale kon rijden werden de punten voor de derde en vierde plek verdeeld. De winst ging naar de nummer twee van de competitie die ons toch naderde in het klassement. Dat mocht geen trend worden!
Na Harskamp is de poelie met 12 bouten vast gezet, dat zal hem leren!!
2 Augustus togen we naar Lochem, zoals vaker dit jaar wisselvallig weer, maar een droge wedstrijd, al met al was de baan trickie, een klef bovenlaagje maar daaronder een keiharde laag. De Forza beet zich er in vast een sleurde de sleepwagen het verst. Daarmee waren de verspeelde punten van Harskamp weer terug verdiend. We waren zeer blij met deze overwinning, Lochem is toch een beetje heilige pulling grond.
9 Augustus was Oudenbosch aan de beurt. Met nog 3 wedstrijden te gaan en 20 punten voorsprong was het zaak om geen gekke dingen te doen en de nodige punten binnen halen zonder schade. De proeftrek was voor ons, de baan bood meer grip als gedacht maar het werd toch een vlotte full pull, en de wagen bleef staan. Tijdens de klasse knapte de baan zienderogen op en regende het full pull's, tien om precies te zijn. We beten de spits af in de finale en met een mooie run stond er ruim 107 meter op de borden.
Dat de baan veel grip bood kwamen veel trekkers achter, er waren een aantal schade's en problemen met het wegkrijgen van de sleepwagen. Daardoor stond er een ongebruikelijk podium maar dat is mooi! Vooral omdat wij opnieuw op het hoogste plekje stonden.
Omdat de nr.2 van de comptitie een vervelende schade aan de versnellingsbak had, verspeelden ze punten op ons. Met nog twee wedstrijden te gaan was twee keer aanhaken genoeg voor de titel. Stilletjes hebben we hier als team van genoten want het was natuurlijk nog niet helemaal gedaan.
17 Augustus moest het gebeuren in Hoogblokland. Hier werd ook een professionele full farmstock wedstrijd neergezet met alles erop en eraan. Maar ook het weer zat alles op en aan, Zon, wind maar vooral veel regen....
Met een kleine vertraging kon de wedstrijd beginnen, wij moesten al vroeg op de wedstrijd en dat was dit keer maar goed ook, na onze klasse heeft het een behoorlijk tijd geregend en de banen hadden daar ook onder geleden.
Dan het verloop. Met toch wat spanning werd een mooie voorzichtige eerste run neergezet, het was voor ons belangrijk om geen gekke dingen te doen want er zaten nogal wat fans en sponsoren op de tribune. Ondanks de beheerste run kwam er een full pull op het bord te staan, dit betekende minimaal een 4e plek, en hiermee waren we definitief kampioen. Blijdschap en wat emotie kwamen tot uiting. Harm Witteveen deze is voor jou!!
Maar we wilden meer, dus in de finale toch wat meer gegokt en anders gereden wat opnieuw een eerste plek opleverde.
Hiermee waren we extra blij, we hebben nu 6 van de 12 wedstrijden gewonnen. Met nog 1 wedstrijd te gaan staan we 35.5 punten los!
Na de klasse verzamelden de fans en sponsoren zich bij de trekker. Onder de Mitas en Beta tent werden diverse biertjes open getrokken. Wat verloopt het seizoen zich tot dusverre goed.
Ondertussen verzamelden zich de pulling collega's zich ook bij ons onder de tent want het was er droog en toch nat van Heineken.
Het grootste compliment wat we kregen was onze grote voorraad koud bier............we hadden op andere complimenten gehoopt maar we vatten het positief op.
We hebben dit seizoen nog 3 wedstrijden te gaan, als eerste Tonden, hier gaan we net als in de competitie ons uiterste best doen want we houden van die wedstrijd!
Op 14 September wordt het NK in Wekerom nog verreden, en op 28 September gaat Jeroen de laatste punten ophalen uit Halsteren.
Graag tot ziens op één van de wedstrijden!
22 Juli. We staan er goed voor!
22 Juli. We staan er goed voor! enkele weken geleden was in Staphorst de 7e wedstrijd voor de competitie. We konden hier winnend afsluiten!. De baan vroeg veel van de trekker, hij moest vrijwel de hele baan aan de bak, en juist daar houd de Forza van! Na twee keer een goede start en mooie run stonden we op de hoogste trede. Omdat de naaste concurrentie opnieuw punten verspeelde om verschillende redenen verstevigden we onze eerste plaats in de competitie.
De zaterdag na Staphorst togen we naar Klarenbeek. Helaas konden we weinig grip vinden op de baan waardoor de snelheid er niet goed in kwam, aan het eind van de run waren er ook nog wat technische problemen.
In de weken er na is er flink onderhoud aan de Forza gepleegd, we zitten midden in het seizoen en we hebben de nodige controles uitgevoerd.
Eindelijk is ook de nieuwe brandstofpomp gemonteerd, hiervoor moest een aanpassing aan de distributie gemaakt worden. Dit is nu gelukt en de Forza is er zenuwachtig van!!
We hebben de nieuwe pomp getest in Ruurlo, daar lag op zich een mooie baan op een mooie locatie, helaas was door een fikse regenbui de baan toch te nat voor de sport trekkers, ook hier konden we geen grip vinden. We weten wel dat de pomp goed functioneert en mechanisch lijkt alles goed.
En dan op naar Putten voor competitie wedstrijd nr. 8. Middags zag het er niet naar uit dat het door kon gaan, dikke regenbuien boven de Veluwe! maar niks was minder waar, de regen hield op, de zon brak door en het wedstrijd terrein droogde zienderogen op.
Toen de baan onder het zeil vandaag kwam leek het een natte voorstelling te worden, maar dat was effe anders. De baan bood 100% grip, daar verslikte de Forza zich toch iets in. Omdat terug schakelen altijd nog kan, dachten we met de nieuwe pomp dat de Forza het wel lekker zou vinden, maar de motor stierf bij een kleine 113 meter. Toch bleek dit goed voor een tweede plek. Een ontketende Dancing on Wheels was deze dag de baas!!
Opnieuw hebben we onze koppositie verstevigd.
Onze trekker heeft ook nog op een oldtimer evenement in Zuuk gestaan, samen in de rij met een aantal prachtige gerestaureerde Fiat's van onze sponsor Brouwer.
De foto's er van zijn het bewijs.
Al met al wordt het steeds spannender, we willen nu natuurlijk graag de koppositie vast houden maar een paar foutjes zijn snel gemaakt waardoor je na een paar wedstrijden weer gewoon in de middenmoot kan staan, om over schade's maar niet te spreken. We gaan in ieder geval ons uiterste best doen en proberen de foutjes te voorkomen. Vanaf nu hebben we elke weekend wedstrijd tot aan 17 Augustus. Spannend!!!!
24 Juni. Het gaat hard in de competitie
24 Juni. Het gaat hard in de competitie, 5 weken wedstrijd achter elkaar is doorbijten en doorduimen. We zijn de periode erg goed doorgekomen. Dat begon in Loerbeek. Er lag een mooie baan waar je het vermogen goed op kwijt kon, en dat liet Jeroen ook zien met de Forza. Na twee hele mooie run's stonden we op de hoogste trede. Daarmee tevens op gedeelde tweede plek in de competitie. Top dus!
De week erop stonden we meteen weer met beide benen op de grond. In Erichem leek een goede baan te liggen maar dat was toch iets anders dan verwacht, niet dat het slecht was maar laten we zeggen verassend, er is niet helemaal met de juiste afstelling gereden en dan kom je in het sterke deelnemers veld niet verder dan een 5e plaats. Door pech van een andere deelnemer kwamen we wel op de tweede plek in de competitie te staan.
Weer een week later.......Stroe! Samen met de dikke Daf truck van EGA-Floor -Tec en de dieplader van Boonzaaijer kwamen we in stijl op de wedstrijd aan. Jeffrey bedankt voor de gezellige dag!
Stroe past bij ons, daar hebben we al best vaak prijzen gepakt, zo ook dit jaar. Ook hier lag een baan waar we het vermogen goed op kwijt konden, de motor kon het zelfs niet meer bol werken aan het eind, echter zat er genoeg snelheid in de combinatie dat we zowel in de kwalificatie als pull off de verste afstand lieten noteren. Daarmee deden we opnieuw goede zaken voor de competitie want opnieuw stegen we een plekje en nu naar 1! Nog wel gedeeld met een collega. Wat is het spannend!
Het was de bedoeling om na Stroe een update aan de Forza door te voeren, maar door wat technische tegenslag is dit er niet van gekomen. We doen het goed of we doen het niet. En je zou zelfs zeggen waarom? Het gaat toch goed zo? We hebben afgelopen jaren niet heel veel motor technische aanpassingen gedaan, maar dan komt er een keer een moment dat dit wel weer nodig is, en dat moment willen we niet missen, ook al zitten er risico's aan. Na Stroe kwam er ook meer koelwater uit de motor dan ons lief was, daarom is de cilinderkop er wel weer met een frisse koppakking opgezet.
De week na Stroe stond Made op het programma, hier waren we al een paar jaartjes niet meer geweest maar wat is dat een groot evenement geworden! Je komt letterlijk ogen en oren tekort!
Opnieuw ging weer de dikke Daf van EGA-Floor-Tec en de dieplader van Boonzaayer mee, met dit keer Jos Kolkman als chauffeur van dienst. We hebben ook nu weer een gezellige dag gehad. Van het verregende land komen gaf nog wel wat kopzorgen maar het is weer goed gekomen.
De wedstrijd zelf had ook last van het water, de baan was goed maar niet zo goed als hij wel is is geweest, en dan een moordende afstelling van de sleepwagen en startplek drie, is het niet makkelijk om de goede keuze's te maken. We zijn als 4e geeindigd, gezien de situatie en omstandigheden zijn we er erg blij mee. En we staan nu alleen op de eerste plaats. De 4e plaats en toch stijgen in de competitie, rarara hoe kan dat. Helaas had de andere koploper veel pech bij de start waardoor er geen goede afstand stond.
Met nog acht wedstrijden te gaan kan er nog heel veel gebeuren, er staan nog 6 kanshebbers voor de titel binnen 14 punten van elkaar, we zijn benieuwd welke kant het op gaat. Wij zullen ons stinkende best in ieder geval doen.
De komende weken staan Staphorst, Klarenbeek en Putten op het programma. Tussendoor zullen we alsnog proberen om de update door te voeren.
23-Mei. Het seizoen is van start! nadat we alle spullen ...
23-Mei. Het seizoen is van start! nadat we alle spullen hebben terug ontvangen om de Forza er als nieuw bij te zetten, zijn we vlot aan het opbouwen gegaan. Halverwege April was er een wedstrijd in Kamperveen die we wilden gebruiken om te testen. Dit testen was nuttig, we liepen tegen twee grote lekkages aan waardoor we slechts één run hebben gemaakt.
Na Kamperveen zijn de puntjes op de i gezet en staat de Forza er weer als nieuw bij.
In Wekerom was de eerste competitie wedstrijd, er lag een goede baan maar de Forza verslikte zich er helaas in, met een mooie balans maar een tekort aan paarde krachten zijn we op de 6e plaats geëindigd. De weken erop zijn besteed aan het zoeken naar de verdwenen pk's.
11 Mei konden we mooi testen in Terwolde, hier ligt altijd een mooie kleibaan en er staan veeeeeel bekenden langs de baan, altijd mooi!.
We hebben twee mooie runs neer gezet waarin de Forza nog niet tot het uiterste is getest, dus eigenlijk weten we nog niet zeker of de motor weer terug is op het oude niveau of liever er nog iets boven.
18 Mei is aangehaakt voor de competitie in Zundert, de baan kwaliteit was uitdagend maar voor iedereen gelijk. We konden op het randje van de baan goed grip vinden voor een mooie start, echter aan het eind van de baan verloren we de grip net iets te snel, waardoor er geen full pull inzat, helaas, toch op een 5e plaats geëindigd. Doordat de uitslagen behoorlijk zijn gedraaid t.o.v. Wekerom staan we tot onze verbazing wel op de derde plek in de competitie. Dit gaan we proberen vast te houden en te verbeteren!
De komende periode hebben we elk weekend een wedstrijd, de betrouwbaarheid zal een belangrijke factor kunnen worden, maar we hebben er voor ons gevoel alles aan gedaan.
Graag tot ziens op de wedstrijden!
1 Maart 2019. Hoog tijd voor een update.
Op 9 Januari is er een groot fan van ons team overleden. Harm Witteveen heeft op de achtergrond veel voor ons betekent! Harm heeft mij (Evert Jan) de schoonheid van bepaalde dingen in het leven laten zien die we altijd zullen meenemen. Trots als een pauw was hij op ons bij de kampioenschap wedstrijd Halsteren 2016, iets wat we nooit vergeten. Harm bedankt voor je eindeloos positieve aandacht en waardevolle gesprekken! Prachtig lieve man we gaan je missen !
Het lijkt misschien niet zo maar we hebben ook nog flink doorgewerkt aan Forza. We hebben best veel aanpassingen gedaan om meer verplaatsbaar gewicht te krijgen. De remmerij en achterbrug zijn flink aangepast en we hebben flink wat kilo's gewonnen......of verloren, tis maar hoe je het bekijkt. De achterbrug is ook weer opgevuld met kwaliteit olie van Petronas!
Ook in de versnellingbak zat nog wat overtollig materiaal, deze is ook meegenomen in de gietijzer sanering.
De koppeling is weer als nieuw en voorzien van veel nieuwe onderdelen.
de motor heeft een controle gehad en in orde bevonden. Er zijn nog wel wat aanpassingen gedaan aan de kleppentrein. Daar zijn juist weer wat kilo's gewonnen maar dan in een andere eenheid ( kg/m2)
Ons frame en andere delen vertoonden na 6 jaar zware arbeid wat gebruik sporen. Daarom was Martin Boonzaayer bereid om er weer een frisse laklaag overheen te spuiten waardoor we weer snaar strak voor de dag kunnen komen! Martin super bedankt!!
Ook hebben we weer een bedrijf gevonden wat onze bouten als nieuw laat blinken, er is toch niks mooier om alles te monteren met originele Fiat bouten.
We zijn ook nog in afwachting van een nieuwe brandstofpomp welke we in de loop van het seizoen zullen monteren. spannend !!!!!
Helaas hebben we Zwolle voorbij moeten laten gaan, het was teveel werk om de trekker weer op te bouwen en dan weer af te breken na Zwolle. We hopen klaar te zijn voor Wekerom en misschien nog een testwedstrijd ervoor.
Onze agenda voor 2019 is bekend en zullen we spoedig plaatsen. We hebben er zin in !!!
Tot ziens in 2019 !