Jaaroverzicht 2009 Forza Fiat ....

Competitie NTTO 2009.
Voor ons begon de competitie perfect, nadat de trekker in Nijkerk behoorlijk geploft was, hadden we na hard werken de trekker er de eerste wedstrijd in Wekerom weer goed bij staan en werden eerste. Deze eerste plek hebben we in de competitie niet lang vast kunnen houden, diverse 2e en 3e plekken zorgden voor genoeg punten om wel lang als 2e in de race te blijven, Red Pearl was in het begin van de competitie zeer moeilijk te pakken, ze hebben veel vermogen en maken goed gebruik van hun mogelijkheid om terug te kunnen schakelen.


In Putten zijn we ondertussen ook ingehaald door de Carpenter van Jan vd Weyer, deze is bezig met een zeer goede serie en word 5 keer op rij eerste, de ervaring van Jan is ongekend, mede door wat testen met de turbo en problemen met verstuivers laten wij juist punten liggen.
In Lochem, toch de wedstrijd van het jaar presteren we wel weer goed, en worden tweede achter de Carpenter, de derde plek in de competitie is dan al definitief, Working Power staat meer dan 20 punten achter en kan ons niet meer inhalen.


We zijn zeer blij met de derde plek, na de vijfde plek van vorig jaar hebben we weer een stap vooruit gemaakt, hieronder de uitslagen lijst.

uitslag 2009

Bijgeschreven wedstrijden.
Diverse wedstrijden in de buurt als Terwolde, Klarenbeek, en Joppe werden winnend afgesloten, door gebrek tegenstanders waren dit meer demo wedstrijden. In Laren en Almkerk werd een mooie tweede plek behaald, en in Tonden werden we vijfde tussen de basrijs en slep trekkers, welke zoals ondertussen bekend, beschikken over meer toeren, een intercooler en een P-pomp, welke volgens de NTTO reglementen niet zijn toegestaan, dus een puike prestatie denken wij.

Nederlands kampioenschap,
Dat ging mooi, een mooie full pull langs de witte lijn, maar een goed differentieel met remmen zorgen ervoor dat we op de baan blijven, in de pull off komen we 20 cm tekort op de Carpenter, en komen net als veel wedstrijden opnieuw stil te staan met differentieel werking. Net als vorig jaar dus een 2e plek.

Technisch 2009,
Bij de eerste wedstrijd van het jaar in Nijkerk ging het gelijk goed mis, al bij 30 meter een knal en heel veel stoom, een gescheurde voering was de oorzaak, het blijkt dat originele Fiat voeringen de krachten niet meer aankunnen, we laten met spoed 4 Darton voeringen klaarmaken, deze bleken afgelopen seizoen meer dan sterk genoeg.
In het begin hebben we moeite om de koppakking dicht te houden, we hebben de cilinderkop 3 keer gelicht om de ringen te vervangen en sterkere kopbouten te monteren.
Na Didam krijgen we problemen met de verstuivers. Elke wedstrijd zitten er weer defecte in, hierdoor zakt de uitlaat temperatuur en dus ook het vermogen, uiteindelijk blijken de verstuiverhouders de oorzaak, na Harskamp zijn deze problemen opgelost.
In Varsseveld sneuveld nog een turbo inlaatwiel, ondanks dat werden we toch 2e.
In Meerkerk gaan we twijfelen aan het vermogen, de motor stortte toch onverwacht snel in, de oorzaak blijken wat slechte kleppen te zijn, na dit ook verholpen te hebben is het vermogen helemaal terug, en misschien wel meer dan het hele jaar. Het zoeken naar een goede afstelling van nokkenas, pomp timing, brandstof hoeveelheid, turbo configuratie en goede verstuivers zorgen voor een taaie motor waardoor we aan het eind van het seizoen net een versnelling hoger kunnen rijden. Daardoor hebben we ook wat minder last van differentieel werking. Bij veel wedstrijden hebben we oververmogen waardoor één van de wielen doorslipt en de trekker stil komt te staan door grip gebrek.
Aan het eind van het seizoen krijgen we weer te maken met lekke kopringen, na nog 3 x ringen vervangen rijden we de laatste wedstrijden uit met iets lekkage.

Wat gaan we deze winter doen,
In eerste instantie goed kijken naar de oorzaak van de koppakking lekkage, dit heeft waarschijnlijk toch te maken met wat slijtage aan kop, blok en voeringen, dit laten we allemaal kotteren en vlakken, tevens zal de motor weer op nieuwe lagers gezet worden en de voeringen worden licht gehoond met nieuwe zuigerveren.
De mede top 5 strijders en enkele anderen hebben reeds 14 mm plunjers in de A-brandstofpomp, wij rijden met 13 mm plunjers, er is toch nog wat inspuit tijdwinst te boeken met 14 mm plunjers, dus gaan we deze waarschijnlijk ook laten monteren.
De koppeling vraagt aandacht en zal misschien vergroot moeten worden naar 3 platen i.p.v. 2 platen.
Naar het probleem van de differentieel werking gaan we ook goed kijken en hopelijk vinden we er een oplossing voor.
Het remmen mag nog wel wat beter, daarvoor gaan we andere of meer remplaten monteren.
Verder zijn er nog wat dingen in onderzoek waarvan we nu nog niet kunnen zeggen wat het is en of we Forza Fiat ermee gaan uitvoeren.
Ook gaan we beginnen met wat ombouw werkzaamheden welke betrekking hebben op seizoen 2011 met wat er misschien komen gaat, we houden u op de hoogte.

Kortom een prachtig en goed seizoen.

We bedanken de sponsoren en familie voor het mogelijk maken van afgelopen seizoen, en hopen voor 2010 op dezelfde steun. Tot ziens in 2010!