Jaaroverzicht 2009 Forza Fiat ....
Competitie NTTO 2009.
Voor ons begon de competitie perfect, nadat de trekker in Nijkerk behoorlijk geploft was, hadden we na hard werken de trekker er de eerste wedstrijd in Wekerom weer goed bij staan en werden eerste. Deze eerste plek hebben we in de competitie niet lang vast kunnen houden, diverse 2e en 3e plekken zorgden voor genoeg punten om wel lang als 2e in de race te blijven, Red Pearl was in het begin van de competitie zeer moeilijk te pakken, ze hebben veel vermogen en maken goed gebruik van hun mogelijkheid om terug te kunnen schakelen.
In Putten zijn we ondertussen ook ingehaald door de Carpenter van Jan vd Weyer, deze is bezig met een zeer goede serie en word 5 keer op rij eerste, de ervaring van Jan is ongekend, mede door wat testen met de turbo en problemen met verstuivers laten wij juist punten liggen.
In Lochem, toch de wedstrijd van het jaar presteren we wel weer goed, en worden tweede achter de Carpenter, de derde plek in de competitie is dan al definitief, Working Power staat meer dan 20 punten achter en kan ons niet meer inhalen.
We zijn zeer blij met de derde plek, na de vijfde plek van vorig jaar hebben we weer een stap vooruit gemaakt, hieronder de uitslagen lijst.
Bijgeschreven wedstrijden.
Diverse wedstrijden in de buurt als Terwolde, Klarenbeek, en Joppe werden winnend afgesloten, door gebrek tegenstanders waren dit meer demo wedstrijden. In Laren en Almkerk werd een mooie tweede plek behaald, en in Tonden werden we vijfde tussen de basrijs en slep trekkers, welke zoals ondertussen bekend, beschikken over meer toeren, een intercooler en een P-pomp, welke volgens de NTTO reglementen niet zijn toegestaan, dus een puike prestatie denken wij.
Nederlands kampioenschap,
Dat ging mooi, een mooie full pull langs de witte lijn, maar een goed differentieel met remmen zorgen ervoor dat we op de baan blijven, in de pull off komen we 20 cm tekort op de Carpenter, en komen net als veel wedstrijden opnieuw stil te staan met differentieel werking. Net als vorig jaar dus een 2e plek.
Technisch 2009,
Bij de eerste wedstrijd van het jaar in Nijkerk ging het gelijk goed mis, al bij 30 meter een knal en heel veel stoom, een gescheurde voering was de oorzaak, het blijkt dat originele Fiat voeringen de krachten niet meer aankunnen, we laten met spoed 4 Darton voeringen klaarmaken, deze bleken afgelopen seizoen meer dan sterk genoeg.
In het begin hebben we moeite om de koppakking dicht te houden, we hebben de cilinderkop 3 keer gelicht om de ringen te vervangen en sterkere kopbouten te monteren.
Na Didam krijgen we problemen met de verstuivers. Elke wedstrijd zitten er weer defecte in, hierdoor zakt de uitlaat temperatuur en dus ook het vermogen, uiteindelijk blijken de verstuiverhouders de oorzaak, na Harskamp zijn deze problemen opgelost.
In Varsseveld sneuveld nog een turbo inlaatwiel, ondanks dat werden we toch 2e.
In Meerkerk gaan we twijfelen aan het vermogen, de motor stortte toch onverwacht snel in, de oorzaak blijken wat slechte kleppen te zijn, na dit ook verholpen te hebben is het vermogen helemaal terug, en misschien wel meer dan het hele jaar. Het zoeken naar een goede afstelling van nokkenas, pomp timing, brandstof hoeveelheid, turbo configuratie en goede verstuivers zorgen voor een taaie motor waardoor we aan het eind van het seizoen net een versnelling hoger kunnen rijden. Daardoor hebben we ook wat minder last van differentieel werking. Bij veel wedstrijden hebben we oververmogen waardoor één van de wielen doorslipt en de trekker stil komt te staan door grip gebrek.
Aan het eind van het seizoen krijgen we weer te maken met lekke kopringen, na nog 3 x ringen vervangen rijden we de laatste wedstrijden uit met iets lekkage.
Wat gaan we deze winter doen,
In eerste instantie goed kijken naar de oorzaak van de koppakking lekkage, dit heeft waarschijnlijk toch te maken met wat slijtage aan kop, blok en voeringen, dit laten we allemaal kotteren en vlakken, tevens zal de motor weer op nieuwe lagers gezet worden en de voeringen worden licht gehoond met nieuwe zuigerveren.
De mede top 5 strijders en enkele anderen hebben reeds 14 mm plunjers in de A-brandstofpomp, wij rijden met 13 mm plunjers, er is toch nog wat inspuit tijdwinst te boeken met 14 mm plunjers, dus gaan we deze waarschijnlijk ook laten monteren.
De koppeling vraagt aandacht en zal misschien vergroot moeten worden naar 3 platen i.p.v. 2 platen.
Naar het probleem van de differentieel werking gaan we ook goed kijken en hopelijk vinden we er een oplossing voor.
Het remmen mag nog wel wat beter, daarvoor gaan we andere of meer remplaten monteren.
Verder zijn er nog wat dingen in onderzoek waarvan we nu nog niet kunnen zeggen wat het is en of we Forza Fiat ermee gaan uitvoeren.
Ook gaan we beginnen met wat ombouw werkzaamheden welke betrekking hebben op seizoen 2011 met wat er misschien komen gaat, we houden u op de hoogte.
Kortom een prachtig en goed seizoen.
We bedanken de sponsoren en familie voor het mogelijk maken van afgelopen seizoen, en hopen voor 2010 op dezelfde steun. Tot ziens in 2010!
26 december: Nog even een eindejaar bericht ....
Nog even een eindejaar bericht.
We hadden graag mee gedaan in Etten-Leur maar moesten deze wedstrijd toch laten schieten, we maken alvast voorbereidingen voor volgend seizoen, waarover later meer, en daar hoort een stalen vliegwiel bij, helaas was het stuk basis ijzer iets later binnen dan verwacht, omdat we het werk niet willen overhaasten hebben we besloten niet te gaan. Het vliegwiel is gesponsord door constructie bedrijf Avloh waarvoor bedankt!
Het nieuwe vliegwiel maakt deel uit van de nieuwe koppeling, de oude koppeling was versleten en zou volgend jaar sowieso niet meer voldoen, we gaan daarom over op een 13" drieplaats koppeling, deze komt van Vekoma en is voor een deel gesponsord door H Witteveen mechanisatie, waarvoor bedankt!
Ook hebben we een stuk naaf binnen waarmee we verder kunnen om een nieuwe gevoerde remplaat te maken, we verwachten dat dit beter zal remmen.
De motor is weer compleet gevlakt, zowel voering zittingen, als topdek en kop, ook zijn de voeringen weer gehoond.
Er zijn ook onderdelen binnen waardoor we hopen dat heb differentieel nog beter gaat werken als hij deed, zodat we kunnen blijven sturen en ook blijven trekken op twee wielen.
We wachten nog op een nieuwe nokkenas en de brandstofpomp, de sponsoring loopt gelukkig redelijk door, waardoor we 14 mm plunjers in de pomp laten zetten.
Nadat de motor van Forza Fiat en Rudi's trekker gedemonteerd waren en weggebracht, is de werkplaats flink opgeknapt en verbeterd, afgelopen 3 jaar was er in ieder hoekje wel weer wat neergezet en waren spullen opgestapeld, ook is er weer gereedschap bijgekomen, afgelopen week zelfs een freesbank, hier hadden we niet op gerekend en moeten er een plek voor maken, in het werken met de freesbank gaan we ons in de toekomst verdiepen, eerst nog wat benodigde gereedschappen verzamelen.
Ook is er weer nieuwe teamkleding aangeschaft, dit is gedeeltelijk gesponsord door Cees Effect.
Op dit moment zijn we bezig met de motor van de 850 van Rudi, deze was nog origineel, maar is nu 5,4 liter, en heeft een aangepaste kop en nokkenas, deze motor is straks als nieuw! Rudi rijd er mee in de 3 ton hobby sport 4 cilinders bij de slep wedstrijden.
Aankomend seizoen zijn we nog gewoon sport, maar seizoen 2011 SUPERSPORT, wij zijn hier erg blij mee, de nieuwe technische uitdaging gaan we graag aan, dat wil dus wel zeggen dat de trekker compleet verbouwd gaat worden in de winter van 2010/2011, qua veiligheid moet er een rolkooi en motorafscherming en subframe op zitten, technisch mag er een P-pomp en een intercooler op, dit gaat waarschijnlijk toch zon 30% extra vermogen opleveren waardoor er ook weer andere versnellingen moeten komen. Wij zien met plezier naar dit hogere nivo uit. Zekerweten dat toeschouwers de herkenbare 4 cilinders met extra power kunnen waarderen!
Alvast de beste wensen voor 2010, en tot ziens!
5 September: Normaal komt Forza Fiat in September niet meer uit de ....
5 September:
Normaal komt Forza Fiat in September niet meer uit de schuur, maar Gerrit Nieuwkoop van de trekker Bad Old Days heeft ons overgehaald om toch met vrouw en kinderen naar de Almkerkse streekdagen te komen, voor de vrouwen en dochters van alles met paarden en voor ons de trekkers van de Ntto en Basrijs. Het weer was buitengewoon goed voor trekkertrek, niet te warm, mooi zonnetje, geen regen! en een perfecte baan voor ons, zoveel grip hebben we dit seizoen nog niet gehad, de eerste run werd met een lange wheelie van ongeveer 40 a 50 meter neergezet, heerlijk gevoel is dat. Echter sloeg even de paniek toe toen bleek dat behalve weer druk in het koelsysteem we ook nog een behoorlijke olielekkage aan de besturing hadden, hier was tussentijds niks meer aan te doen. Op het moment dat we weer voor de sleepwagen moesten wou de trekker niet meer sturen dus was het voorbij, ware het niet dat er enkele fanatieke collega rijders genaamd Albert, Roel en Pieter het er niet bij lieten zitten en mijn wielen begonnen te draaien zodat ik voor de sleepwagen kon komen, welteverstaan 3 keer steken maar hij stond er voor, ach ja op de baan hoef je alleen maar rechtuit en met de remmen moet dat lukken, collega,s superbedankt!
In de pull off konden we nog een mooie tweede plek neerzetten, ondanks extra gewicht voorop kwamen we te snel los van de grond om ongeveer 2 meter voor Red Pearl tot stilstand te komen.
Toch weer een mooi resultaat op een mooie dag. Met nog extra dank aan Pieter Paans van de andere Fiat 850, Never Satisfied, voor de O-ring en de olie om de Forza weer bestuurbaar te maken.
Ook de gebroeders de Beer lieten weer van zich horen met hun Fiat 850 door tussen de 6 cilinders van de Basrijs een 2e plek te behalen, zoals Arco zei, beter 4 klappen dan 6 plofjes!
30 Augustus: Relatief dicht bij huis was er nog een wedstrijd in ....
30 Augustus:
Relatief dicht bij huis was er nog een wedstrijd in Joppe, omdat de trekker nog heel was, ook daar aangehaakt. Rudi was de rijder en zette een dikke full pull neer en daarna de winnende afstand van ruim 98 meter.
Geen groot deelnemersveld maar toch mooi en genieten.
Volgende week onze laatste wedstrijd, dit is in Almkerk, dit wordt een gezins uitje, pappa en Jari kunnen zich uitleven bij de trekkers en voor de dames is er op de http://www.streekdagen.nl van alles met paarden te beleven.
29 Augustus: Afgelopen week hebben we toch nog weer flink gesleuteld ....
29 Augustus:
Afgelopen week hebben we toch nog weer flink gesleuteld om de trekker klaar te krijgen voor het Nederlands Kampioenschap in Alphen. In Tonden hadden we opnieuw last van druk in het koelsysteem dus maar weer de cilinderkop eraf om de oorzaak te vinden, geen mankement gevonden dus we twijfelen aan onze cilinderkop, deze kunnen we nu niet afpersen. Toch ook nog weer wat veranderingen doorgevoerd in de hoop op meer vermogen/koppel.
In de loop van de ochtend stond er weer een mooie Krönmuller BE combinatie klaar om ons naar Alphen te vervoeren. De baan in Alphen was niet al te best maar zoals altijd gelijk voor iedereen, meteen werd duidelijk dat er op de rechterkant de meeste grip te vinden was dus de meeste trekkers gingen over rechts, ook wij, heel veel remmen om hem op de baan te houden maar de Forza stuiterde mooi over de full pull lijn samen met Working Power, De Carpenter en Red Pearl. In de pull off waren wij als laatste dus we moesten voorbij de leidersvlag, opnieuw over rechts maar iets minder als de eerste run, bracht de Forza ons tot 20 cm voor de vlag, dus net tweede. Voor ons een prachtige afsluiting van het NTTO seizoen!
De Carpenter werd eerste en de Red pearl derde, ook deze teams gefeliciteerd!
22 Augustus: De wedstrijd in Tonden begon met stralend weer ....
22 Augustus:
De wedstrijd in Tonden begon met stralend weer, dit zou ook zo blijven. Tonden heeft altijd iets gezelligs om zich heen en wij rijden er dus graag. Rudi reed met zijn Fiat 850 naar een mooie 2e plaats.
Rond 19:30 hr was het de beurt aan de 3,5 ton sport, in een deelnemersveld van ongeveer 20 trekkers met P-pompen (vrachtwagen brandstofpompen), intercoolers en onbeperkt toeren zal het voor ons en enkele andere NTTO trekkers niet meevallen om in de prijzen te rijden, maar we deden ons best. De full pull werd gehaald dus dit was al mooi, daarna werden we ook nog 5e van de acht trekkers welke een full pull hadden gereden, dus voor ons perfect.
Na onze klasse werd gevraagd door de gebr. de Beer of ik met hun bere trekker mee wou doen bij de 6 cilinders superstandaard, zoiets laat ik me echt geen twee keer zeggen dus de trekker een beetje aangepast en aangehaakt met de Fiat 850 intergekoelde 4 cilinder tussen de 6 pitters, met bijna een full pull reden we er genoeg 6 cilinders voorbij, exacte uitslagen weet ik nog niet, maar wat een verschil als de regels wat meer toelaten, indrukwekkend, toekomst??? Gebr. de Beer bedankt! het filmpje staat erbij.
Aankomend weekend het Nederlands Kampioenschap in Alpen www.stta.nl , hier willen we graag nog een keer vlammen, maar je weet het nooit.
21 Augustus: Afgelopen week hebben we de kop gelicht van ....
21 Augustus:
Afgelopen week hebben we de kop gelicht van de Forzafiat, omdat we aan de buitenkant niet echt iets konden vinden wouden we de binnenkant zien. Afgelopen tijd hadden we vaak verstuivers kapot, dit was nu niet het geval, wel waren er enkele klepzittingen ingedeukt, dit hebben we eruit kunnen halen en de kop weer gemonteerd. Afgelopen week zouden we ook een andere nokkenas monteren op zoek naar meer vermogen, helaas bleek dit op het allerlaatste moment technisch niet mogelijk, dus de oude nokken-as is blijven zitten. Net als vorig jaar mochten we demo rijden op de vrijdag avond in Tonden, dit kwam mooi uit konden we meteen weer wat andere afstellingen proberen, gastrijder Ronald Ganzefles mocht de Forza op de proef stellen, de sleepwagen stond erg zwaar afgesteld en de data dus niet echt te gebruiken, wel bleek de motor niet dicht te zijn. Na de demo naar huis gereden en de kop weer gedemonteerd, niet echt een oorzaak gevonden, dus zaterdag weer gemonteerd met nieuwe kopringen.
15 Augustus: We zouden vandaag opnieuw met de Hamer ....
15 Augustus:
We zouden vandaag opnieuw met de Hamer Parijs dakar truck op pad gaan, maar deze was helaas bezet. Daarvoor in de plaats zijn we met één van de montage trucks geweest, deze trucks worden door de monteurs van Hamer meegenomen om hun werkzaamheden uit te voeren, dit varieert van het plaatsen van hefbruggen (voor autos en trucks), complete olie systemen tot afzuig systemen, kortom alles wat met werkplaats inrichting te maken heeft. De de ingerichte containers worden op de werkplek gelost en dienen terplekke als werkplaats, je kan zo gek niet bedenken of het zit erin, in deze die wij mee hadden stond zelfs een heftruck. Kortom Hamer weet wat efficient werken is! www.hamer.net
Dan de wedstrijd, omdat de trekker in Lochem zeer goed presteerde hebben we hem alleen gekoesterd en gewassen afgelopen week. Voor de wedstrijd hebben we de Carpenter over de weegbrug gesleept, deze trekker heeft een gescheurde kop erop liggen maar heeft nog maar 2 punten nodig om 2e te worden in de competitie, dus aanhaken was voldoende. Jan vd Weyer heeft vlak voor de run koelvloeistof gevuld en alsnog twee runs gemaakt, dus hij is 2e geworden na de Redpearl in de competitie. Onze eerste run ging mooi, de eerste full pull van de klasse, de baan werd wel al maar beter, hij was aanvankelijk erg vochtig. de pull off ging daarintegen een stuk minder, veel te snel ging de motor uit, daarmee werden we 7e, komende week gaan we bekijken waarom het niet lekker liep in de tweede run.
8 Augustus: Sterk werk vandaag, op pad naar lochem met ....
8 Augustus:
Sterk werk vandaag, op pad naar lochem met de Hamer parijs-dakar truck, dat geeft toch altijd een extra plezierig gevoel als zon combinatie van je sponsor tot je beschikking staat, foto's ervan staan weer op de site.
We zijn samen met Orange Factory naar de wedstrijd toegereden, toch mooi twee van die oranje trekkers.
Dan de wedstrijd, we hadden de proeftrek, deze kwam nog op de tocht te staan doordat het verzegelen van onze motor door de NTTO niet wou lukken, maar dankzij toch wat geduld van de wedstrijd leiding konden we als eerste aanhaken, we zetten een mooie full pull met de voetjes van de vloer neer, de sleepwagen werd zwaarder gezet. Na 6 deelnemers kregen we de officiële trekpoging waarin we weer een full pull neerzetten, de motor ging heerlijk onderuit maar bleef tot net over de finish doortrekken. De pull off ging tussen de Carpenter, Working power en ons, opnieuw bleek de Carpenter de sterkste te zijn, wij werden op de tractorpulling heilige grond in Lochem 2e. Wij zijn zeer blij met het resultaat, jaren geleden is op deze wedstrijd toch het idee geboren om sportklasse te gaan rijden, voor een fantastisch Lochems publiek wil je graag aanhaken en presteren, we mochten dan ook voor het eerst mee in de verreiker van Almat met de beker en bloemen in de hand. We zijn tevens definitief 3e in de competitie geworden, er is nog een theoretische kans om 2e te worden maar daar rekenen we niet op. Ook hier zijn we super blij mee, het is ons tweede seizoen, maar hebben toch de lijn naar boven van vorig jaar doorgezet. Red pearl is vandaag al kampioen in onze klasse geworden, mannen gefeliciteerd!
volgende week naar Meerkerk voor de laatste competitie wedstrijd.
Komende dagen gaan de we de trekker toch weer doorlichten, want ook voor Lochem hebben we weer driftig moeten sleutelen om de motor tiptop te krijgen, luchtlekkages en opnieuw slechte verstuivers kwamen aan het licht. Maar zoals altijd proberen we de trekker maximaal presterend op de wedstijd te krijgen. tot ziens in Meerkerk.
2 Augustus: Vandaag is Rudi op pad geweest met de ....
2 Augustus:
Vandaag is Rudi op pad geweest met de Forza terwijl andere team leden genieten van een vakantie. Het weer was ronduit slecht te noemen, maar toch ging de wedstrijd door op de droge momenten. Tussen 6 andere sleppers is Rudi tweede geworden, toch een mooi resultaat gezien de staat van dienst van sommige tegenstanders. We gebruiken deze wedstrijden wel om te experimenteren, maar het experiment is mislukt, de trekker ging uit, dus weer terug naar oude set up.
Aankomende twee weekenden gaan we weer op stap met de Hamer Parijs dakar truck, altijd mooi om mee te maken. Aankomend weekend de mooie wedstrijd in Lochem naast de A-divisie baan, dit zijn toch de wedstrijden waar je er echt wil staan, wij hebben de proeftrek, dus 16:00 uur openen wij samen met de regerend pro-stock kampioen Extreme Temptation de wedstrijd, tot dan!
24 Juli: Harskamp, daar moet het vandaag gebeuren ....
24 Juli:
Harskamp, daar moet het vandaag gebeuren.
Ook nu zaten er weer twee kapotte verstuivers in de motor, dit met veel spoed toch weer klaar gekregen en nu weer veranderingen aangebracht om ze toch langer heel te houden. Veel regen overdag leek de wedstrijd geen goed te doen. Ondanks een totaal kapot gereden wedstrijd terrein, ging de wedstrijd toch door. Toch bewondering voor de mensen daar die de beslissingen nemen om het door te laten gaan, uiteindelijk heeft iedereen toch kunnen rijden, aanvankelijk was de baan in goede conditie, maar door een extra bui was de kwaliteit toch iets naar beneden gegaan, daarom een versnelling hoger gereden, dit kon hij goed aan, maar de balans was niet helemaal optimaal, de afstand was goed voor de 4e plek, we houden onze derde plek in de competitie goed vast.
Aankomend weekend gaan we naar Laren toe, hier is altijd een mooie kleibaan en goede slep tegenstanders.
19 Juli: Eigenlijk zouden we gisteren naar de wedstrijd in Oudenbosch ....
19 Juli:
Eigenlijk zouden we gisteren naar de wedstrijd in Oudenbosch gaan, maar helaas was ik verhinderd door werkzaamheden voor mijn werkgeven Pon Power, uiteindelijk moet de schoorsteen ook blijven roken.
Ook op de wedstrijd van Klarenbeek kunnen we niet ontbreken, dit is voor ons om de hoek. Helaas slechts twee deelnemers in de klasse, wel enkele drie cilinders welke bij hadden geschreven. Zonder veel turbo druk en lage temperaturen zijn we in de hoogste versnelling over de full pull lijn gefietst, de enige tegenstander haalde met moeite de full pull, maar moest afhaken door een lekke waterslang.
We hadden ook in de 3,5 ton superstandaard ingeschreven, ook hier slechts één tegenstander, ook nu weer zonder moeite een full pull wat ook de winst betekende.
Hopelijk zijn er volgend jaar meer deelnemers in de sport klasses, een filmpje van de laatste run staat bij de flilmpjes.
Wel hebben we afgelopen westrijden veel kappotte verstuivers gehad, diverse veranderingen aan de houders en dergelijke bieden momenteel geen oplossing, hierdoor merken we toch dat de trekker iets minder presteerd, hopelijk krijgen we de vinger op de zere plek.
10 Juli: Het begon als een regenachtige dag, we konden ....
10 Juli:
Het begon als een regenachtige dag, we konden ons bijna niet voorstellen dat de wedstrijd door zou gaan, maar toch de trekker klaar gemaakt, er bleek een kapotte verstuiver in te zitten welke we hebben vervangen. Twee uur voor vertrek bleek dat er ook nog een uitlaat pakking kapot was, deze snel opgehaald bij H Witteveen Mechanisatie en er tussen gezet, ondertussen was het hoog tijd om te vertrekken want de wedstrijd ging gewoon door.
We waren als 4e aan de beurt, de baan was moeilijk in te schatten want het begin was nat en het einde mooi droog. In een mooie run hadden we ongeveer 93 meter neer gezet, echter gaf het scorebord een full pull aan, 10 min na de run kregen we te horen dat de afstandmeting niet goed was gegaan en we de run over moesten doen.
Dat was stevig balen want de motor en de rest was al behoorlijk heet, en de banden zaten vol met modderige klei, er was geen beginnen meer aan om ze schoon te maken.
Dit was ook goed te merken bij de start van de tweede run, het duurde 30 meter voor we grip kregen, en de afstand was dan ook 7 meter minder als de eerste run, hier werden we 4e mee. De Carpenter heeft de wedstrijd gewonnen en heeft ook onze tweede plek in de competitie overgenomen. Na de tweede run bleek ook dat we schade aan de trekker hebben, er was een verstuiverleiding kapot gegaan en het carter stond vol water. Dit gaan we de komende week verder onderzoeken. Hopelijk hebben we de laatste drie wedstrijden wat minder schade.
5 Juli: Terwolde is ongeveer 7 km van ons af, dus ....
5 Juli:
Terwolde is ongeveer 7 km van ons af, dus daar kunnen we niet ontbreken, helaas waren er verder geen 3500 kg sport deelnemers dus hebben we eigenlijk demo gereden, maar goed de sponsoren en buurtbewoners hebben ons weer eens kunnen zien, en Rudi en Martin hadden ook weer een glimlach van oor tot oor omdat zij vandaag de bestuurders waren, Rudi had zowiezo een goed weekend, want in Diepenveen was hij derde geworden en vandaag eerste met zijn Fiat 850 super.
3 Juli: Met haastige spoed na het werk via de turbo ....
3 Juli:
Met haastige spoed na het werk via de turbo meneer terug naar huis, turbo monteren, Iveco ophalen en rijden maar naar Hagestein, hier hebben we ons bijgeschreven voor de pro stock 3500kg klassen, we hadden de proeftrek, helaas ging die niet naar wens, de motor ging uit zonder een duidelijk reden. Omdat het de proeftrek was hebben we hem later overgedaan met 20 kg meer achterop. nu liep hij wel goed en bleef vasthouden, doordat we buiten de baan kwamen werden we gediskwalificeerd, maar de afstand was op dat moment wel de verste en uiteindelijk de zesde, maar daar heb je niks aan, de turbo is wel heel gebleven.
27 Juni: Het weer was bedenkelijk toen we naar Varsseveld ....
27 Juni:
Het weer was bedenkelijk toen we naar Varsseveld reden, het begon te regenen, en het had de avond ervoor ook al behoorlijk geregend. Bij aankomst bleek dat de baan behoorlijk geleden had van de regen, er lag te vette klei. Daarom meer gewicht naar achter geplaatst en een versnelling hoger gereden. Samen met de Carpenter en Red Pearl zaten we in de pull off, deze werd gewonnen door de Carpenter welke nu wel heel dicht bij onze tweede plek komt, gelukkig konden we de schade beperkt houden door zelf tweede te worden.
Helaas moesten we thuis constateren dat onze turbo defect was, de hoeken van de vanen waren afgebroken, oorzaak voorlopig onbekend.
20 Juni: Tijd voor wat experimentjes. Daarom zijn we ....
20 Juni:
Tijd voor wat experimentjes. Daarom zijn we vrijdagmiddag naar Staphorst gereden om 's avonds mee te rijden bij de 3,5 ton superstandaard, we hadden wat afstellingen verandert om te kijken of de Forza een versnelling hoger kon trekken, dit was helaas niet het geval toch nog 4e geworden tussen zes cilinders en intergekoelde 4 cilinders.
Zaterdag weer NTTO time, de wedstrijd was 1,5 uur uitgelopen door regen, maar dit heeft volgens ons de baan goed gedaan, er lag een mooie kleffe kleibaan, met de hakken over de sloot haalden we een full pull, in de pull off van 4 trekkers zijn we als derde geëndigd, echter komt de Carpenter wel dicht bij onze tweede plaats in de competitie, dus zullen we ons beste beentje voor moeten zetten.
Aankomende zaterdag is de de wedstrijd in Varsseveld.
13 Juni: Made was vandaag het strijd toneel, voor ....
13 Juni:
Made was vandaag het strijd toneel, voor ons ver weg, ongeveer 2 uur rijden met de BE oplegger combinatie van Kronmüller, maar met een beetje gezelligheid is het goed te doen. Het was prachtig weer en de baan lag bij aankomst nog onder zeil, toen dit er vanaf was leek er een mooit taaie klei baan onder te liggen, dit bleek later iets tegen te vallen. We zijn weer vijfde geworden, het vermogen krijgen we momenteel moeilijk op de baan, temperaturen en drukken van de motor waren een stuk lager dan normaal. Achteraf hadden we misschien een versnelling hoger moeten rijden. Echter komen we daar nooit meer achter dus gaan we het aanstaande zaterdag in Staphorst opnieuw proberen.
Over het algemeen hebben de Fiat's het goed gedaan in Made, Stef Buiks, Arjan de Beer en Appy Power zijn eerste geworden in hun klasse's.
Er is in het fotoboek nog een mooie foto gezet van Appy power.
3 Juni: De wereld staat even stil ....
3 Juni:
De wereld staat even stil, helaas heb ik afscheid moeten nemen van mijn vader
J.M.W. Hendriks, hij is 65 jaar oud geworden.
Hij is veel te vroeg overleden aan een ongeneeselijke ziekte, de strijd die hij leverde was voor hem pas op het allerlaatste moment te zwaar.
Ik ben trots op de dingen die hij me heeft bijgebracht, waaronder het vast bijten in iets en het niet meer los te laten tot je er tevreden over bent.
De passie voor techniek.
Altijd de goede en positieve kanten van iets zien en je niet storen aan de zwakke kanten.
Kijken naar jezelf en niet naar een ander.
Veiligheids besef.
En het streven om alles wat je doet zo vriendelijk, beleefd en vooral eerlijk mogelijk te doen.
Het Fiat virus.
Dag lieve Pa, bedankt, je bent in mijn hart, kalm an doen en kiek uut!
1 Juni: Geen al te beste baan in Didam, d.w.z. hij was ....
1 Juni:
Geen al te beste baan in Didam, d.w.z. hij was vlak en mooi afgewerkt maar een bovenkant als zand, en dus weinig grip, maar voor iedereen gelijk dussss.
Rudi was de rijder, hij had ook de proeftrek, in de 3e versnelling ging hij mooi over de baan, in de officiele trek ging het iets minder, er moest bijgeremd worden om op de baan te blijven, hierdoor sloeg het rechterwiel door en was de grip weg, voor ons een 5e plaats, we houden de tweede plek in de competitie nog wel vast.
Nu een weekend rust en dan 13 juni weer op naar Made.
29 Mei: Afgelopen week opnieuw de kop gelicht, er ....
29 Mei:
Afgelopen week opnieuw de kop gelicht, er bleek een gebarsten koppakking in te zitten, hier hebben we nieuwe voor gemaakt. Tevens bleek na controle dat er een defecte verstuiver in zat, ook hier is een nieuwe voor ingezet.
De wedstrijd in Lopik ging voor ons goed, in een mooi deelnemers veld van 10 trekkers werden we tweede, ook al word Carpenter steeds beter, bleven we hem dit keer voor, de Red Pearl is op dit moment onverslaanbaar, en heeft dus ook deze wedstrijd weer gewonnen, maar voor ons is een tweede plek mooi, omdat we ook de tweede plek in de competitie verstevigen.
Maandag 2e pinksterdag zijn we alweer in Didam.
23 Mei: De wedstrijd in Erichem begon wederom zoals ....
23 Mei:
De wedstrijd in Erichem begon wederom zoals deze hele maand al, met mooi weer. Omdat er wel regen voorspelt was voor het einde van de dag, werd de sleepwagen zwaar afgesteld voor onze klasse, we kwamen tot 89 meter, hier gingen Carpenter en Red Pearl over heen, dus derde.
Helaas bleek na de run dat we wederom niet zonder schade de wedstrijd waren uit gekomen, opnieuw druk in koelsysteem en een onregelmatige motor, dit was tijdens de trek al te merken en ook de gelogde meetwaarden gaven dit ook aan. Een kort weekje dit maal om het weer voor elkaar te krijgen. Vrijdag avond moeten we er weer staan in Lopik.
16 Mei: Vorige week hadden we last van teveel lucht ....
16 Mei:
Vorige week hadden we last van teveel lucht in ons koelsysteem, daarom is afgelopen week de cillinderkop gelicht om te controleren waar dit vandaan komt, de oorzaak lag in een lekke koppakking ring, hiervoor hebben we andere geplaatst, tevens hebben we er nog twee Caterpillar bouten bij in de motor gezet om de kop gelijkmatig aan te kunnen trekken, dit lijkt nu goed te gaan.
Tijdens de run in Stroe is er geen lucht meer in het koelsysteem gekomen.
Dan de wedstrijd zelf, de balans was niet optimaal, bij de weging moest er dermate veel gewicht af dat, we de gewicht verdeling niet helemaal goed hebben ingeschat, tevens een rijders foutje, we hebben een zachte plek in de baan niet gezien en zijn er doorheen gereden, daardoor was de grip opeens verdwenen, gelukkig zijn we toch nog derde geworden waar we ondanks de fouten erg blij mee zijn, Working Power had vandaag een goede dag en nam de eerste prijs mee naar huis, voor de competitie erg mooi want er zijn nu drie wedstrijden met drie verschillende winnaars geweest.
Volgende week in Erichem pakken we de draad weer op.
10 Mei: Prachtig weer om mee te beginnen. Voor ons een ....
10 Mei:
Prachtig weer om mee te beginnen. Voor ons een nieuw soort baan in Hoogeveen, we hadden hier nog niet eerder gereden, op het eerste gezicht lijkt het of ze een stoep willen klinkeren en het gele hoogzand er al gestort hebben, maar er zit toch echt meer grip in dan het oog doet vermoeden, al is het geen stevige kleibaan. Maar goed dan moet de balans erop aangepast worden, dit hebben wij zo goed als mogelijk gedaan. Vandaag was Martin de rijder. In de eerste run een full pull in de hoge versnelling, deze kreeg hij met moeite rond, maar er scheelt niet veel meer aan of hij komt er doorheen. We zaten alleen in de pull off met Red pearl, vandaag kwamen wij ruim twee meter tekort, maar zijn toch weer tweede geworden. In het klassement staan we nu samen bovenaan, gezellig druk dus.
Helaas zal deze week de cilinderkop er wel af moeten, we hebben ietwat teveel druk in ons koelsysteem na de runs, hierdoor is de koeling van de motor niet optimaal, maar we gaan er alles aan doen om er in Stroe weer te staan.
30 April: Hoewel de dag vandaag flink verpest is door idiote ....
30 April:
Hoewel de dag vandaag flink verpest is door idiote desastreuze actie in Apeldoorn vlakbij ons dorp Beemte Broekland, hebben wij, hoe tegenstrijdig ook, een prachtige dag gehad.
We hadden de zenuwen in ons lichaam, blijft Forzafiat heel of gaatie stuk, hij bleef dus heel, en sterker nog, we werden zelfs eerste, dit hadden we nooit verwacht na de problemen in Nijkerk. Toch nog een beetje oranje boven! Al het werk in de weekend en avonduren is dus niet voor niks geweest. Red pearl zat zeer dicht bij op ongeveer 40 cm, en Belazerus 2 zat er enkele meters achter.
We hebben ons nu ook geplaatst voor het NK en de eerste punten zijn binnen, maar liefst 20, en dat klinkt als muziek in de oren,
Op naar Hogeveen aanstaande zaterdag.
26 April: Vandaag heeft Forzafiat weer gelopen, vrijdag hebben ....
26 April:
Vandaag heeft Forzafiat weer gelopen, vrijdag hebben we nieuwe cilinderbussen van Darton ontvangen. Darton is een Amerikaans cilinderbussen merk welke veel cilinderbussen maakt voor sport toepassing, vooral voor de dragrace sport, we hopen dat deze de krachten wel aankunnen, de bussen zijn voor ons in Nederland op maat gemaak. Tevens hebben we enkele Caterpillar bouten voor het blok geritseld, er is er nu één geplaatst, de diameter is iets groter waardoor hij meer kracht aan kan, en daardoor zou de kop iets beter op het blok moet aansluiten, in de toekomst willen we er meer plaatsen. Deze bouten liggen echter niet voor het oprapen, het zijn drijfstangbouten van een ongeveer 5000 pk gasmotor (Caterpillar G3600).
Gisteren en vandaag hebben we de trekker weer in elkaar gezet, de trekker klinkt weer fris, Rudi heeft het eerste proefritje gemaakt.
En nu donderdag op naar Wekerom voor de eerste competitie wedstrijd, tot dan.
21 Maart: Gisteravond hebben we de eerste wedstrijd al weer ....
21 Maart:
Gisteravond hebben we de eerste wedstrijd al weer gehad, helaas geen succes voor ons, na het wegtrekken is er een cilinderbus gescheurd, waardoor het koelwater er aan alle kanten uitspoot, we hebben de trekker opgeladen en de rest van de prachtige indoor wedstrijd bekeken.
De trekker ligt nu weer op de operatie tafel en we gaan kijken hoe we dit degelijk op kunnen lossen, op koninginnedag willen we er weer staan in Wekerom.
20 Maart: Hij is weer klaar! Afgelopen twee weken hard ....
20 Maart:
Hij is weer klaar! Afgelopen twee weken hard gewerkt maar hij is er weer mede dankzij het snelle spuitwerk van spuitbedrijf boonzaayer, het snelle beschikbaar stellen van de nieuwe bestickering door Cees Effect en de behulpzaamheid van H Witteveen mechanisatie met spullen en gereedschap. Ook wil ik mijn werkgever Pon Power bedanken voor de altijd flexibele opstelling bij het opnemen van vrije dagen.
Zoals op de foto's te zien is, is hij lekker smal geworden en hopen we zo min mogelijk onnodige meters te maken en zo min mogelijk bijremmen. De nieuwe versnellingsbak schakelt perfect en de priceas rem is dan eigenlijk ook overbodig, deze halen we er misschien ook weer uit. Al met al een geslaagde winter actie tot zover.
13 Maart: Er word volop gewerkt in de werkplaats, lange ....
13 Maart:
Er word volop gewerkt in de werkplaats, lange dagen, weinig slaap maar veel schik met de nieuwe aanpassingen, ookal blijkt er altijd weer meer werk in te zitten dan gedacht.
Door de hulp van Rudi en Martin kunnen we echter wel veel werk klaar maken.
De achterbrug, trompetten, en versnellings bak zitten in elkaar, we zijn nu bezig met de aanpassingen voor het versmallen van de trekker, de banden steken toch nog verder buiten de velgen dan verwacht waardoor we ook de velgen nog moesten aanpassen, ondertussen zijn de velgen bij straal en spuitbedrijf Boonzaayer om gespoten te worden.
Komende weekend gaan we de aanpassingen afronden en dan kan ook de rest gespoten worden, en dan natuurlijk nog weer alles opbouwen.
Aankomende vrijdag hopelijk klaar voor Nijkerk! tot ziens.
27 Februari: Het Wedstrijd programma is weer bijgevoegd ....
27 Februari:
Het Wedstrijd programma is weer bijgevoegd, het is een voorlopig schema waar misschien nog wat bijkomt of af valt.
26 Februari: Afgelopen jaren hebben we voor de wedstrijden ....
26 Februari:
Afgelopen jaren hebben we voor de wedstrijden in de buurt dankbaar gebruik gemaakt van een trekker voor de transportwagen van H. Witteveen mechanisatie, echter dit kost altijd veel tijd met wegbrengen en ophalen, daar zijn we nu vanaf, we hebben een eigen transport trekker met cabine (met airco) en 40 kmh. Het is natuurlijk een Fiat, van het type F130, aan deze trekker moet nog het nodige gebeuren maar dat werk bewaren we voor volgend jaar winter, een foto is bijgevoegd, dit heeft helaas wel tot gevolg dat de oude trouwe Fiat 780 weg moet, maar daar vinden we vast een goed baasje voor.
25 Februari: Afgelopen jaren hebben we voor de wedstrijden ....
25 Februari:
Het is weer tijd voor een update, afgelopen winter hebben we niet stil gezeten ook al was het rustig op de site, in november en december hadden we de motor al onderhanden genomen en klaar gemaakt voor de wedstrijd in Ettenleur. Ondertussen hadden we ook al nieuwe plannen gemaakt voor de achterbrug en versnellingsbak, de onderdelen besteld, en de tandwielen specialist ingeschakeld om de nodige delen te maken.
Dit is wat ons betreft zeer goed gelukt, we hebben nu drie bruikbare versnellingen met rechte vertanding, welke daarna price direct doorgaan naar de achterwielen, zo min mogelijk verlies dus. de groepenbak is verder in takt gebleven om achteruit te kunnen rijden. De tandwielen worden nog geschakeld met de originele schakelmoffen en naaf tandwielen zodat de oude tandwielen eventueel nog weer terugkunnen ook, maar dat is hopelijk niet nodig. De assen draaien straks ook weer in nieuwe lagers.
Om de bak goed te kunnen schakelen nu de sychromesh ringen weg zijn hebben we een price as rem gemaakt, een oud handrem systeem van een oude Fiat 780 en een stuk as hebben dit gmogelijk gemaakt.
Ook het differentieel is nu naaldgelagerd, dat was ook wel nodig want de assen en tandwielen waren behoorlijk ingelopen, dit verklaart het af en toe naar rechts trekken van de trekker.
De eindvertragingen zijn uit elkaar geweest en opnieuw gelagerd.
Om wat weerstand in de remmen kwijt te raken, gaan we van 3 remschijven terug naar 1 remschijf, het hart van de schijf hebben we hiervoor wel versterkt.
Een extra opvul ring voor de remmen is gemaakt door sponsor constructie bedrijf AVLOH.
Eigenlijk hadden we een veel te smalle velg voor de 650 Michelin banden, deze waren 18 inch, we hadden nog oude velgen op de kop getikt en hebben deze verbreed naar 22 inch, zo zou de wang van de band beter moeten staan en dus zou de band meer grip moeten bieden, of dat ook zo is gaan we uit testen, de oude velgen houden we. Ook word de trekker met de nieuwe banden circa 20 cm smaller op spoor, ook weer goed voor de stabiliteit.
Verder gaan we nog wat kleine dingen aanpassen en verbeteren, voorlopig moeten we eerst nog alles samen bouwen en hopen we er in Nijkerk bij te zijn, diverse foto's zijn bijgevoegd.
24 Februari: Afgelopen jaren hebben we voor de wedstrijden ....
24 Februari:
Allemachtig prachtig, teamgenoot Martin Boonzaayer is onlangs vader geworden van een prachtige dochter Iris, met vader moeder en dochter gaat het naar omstandigheden goed, ondanks wat minder slaap, gaat Martin gewoon de delen voor Forzafiat strak te maken en te spuiten.