3 December. Het seizoen is al weer een poosje ...
3 December. Het seizoen is al weer een poosje teneinde. We hadden nog een paar wedstrijden te gaan na de laatste update. Eén daarvan is Tonden, er zijn geen punten te behalen maar we gaan altijd maximaal. In onze eigen 3.4 ton klasse stond er een mooi gevarieerd deelnemersveld, sleppers en Ntto door elkaar heen. Jeroen zette twee mooie run's neer. Uiteindelijk werden we eerste, hier waren we mooi blij mee!
Hierop volgde de 3.6 ton SS, we vinden het altijd mooi om te zien waar we staan tussen de dikke 6 cilinders. Ook dit pakte best goed uit, we werden 4e op een paar centimeter van nr. 3. Dus dik tevreden. Tijdens de 3e en 4e run kwam er wel erg veel rook onder de motorkap vandaan, dit kwam van een ernstig gescheurd uitlaat spruitstuk, dit heeft de nodige pk's gekost.....
Een paar weken later stond het Nk in Tzum op het programma. Ook hier wouden we goed voor de dag komen. Door een uitdagende baan was het moeilijk inschatten, veel runs van concullega's waren onrustig en de onze ook. Gelukkig kreeg de Forza bij de 90 meter alsnog goed grip en sleurde de wagen ver genoeg voor een finale plek. In de finale ging het behoorlijk mis, bij 60 meter maakte de Forza een bokke sprong en verloor daarbij zoveel grip dat een goede klassering niet mogelijk was. Uiteindelijk zijn we 4e geworden.
We hebben dit seizoen wel wat huiswerk gekregen. Ondanks de het kampioenschap in de promo en diverse andere overwinningen op verschillende wedstrijden zijn we tot de conclusie gekomen dat er toch wat dingen aandacht verdienen.
In de eerste plaats zullen we wat moeten doen aan de matige balans die ons regelmatig plaagt. Ook willen we wat doen aan de koppeling, deze willen we toch wat soepeler laten ingrijpen. Vol lof zijn we over onze banden, echter gaan we de nok nog iets verlagen om de band nog beter te maken. Vermogen hebben we nooit genoeg dus daar hebben we ook plannen genoeg voor. We willen ook graag betrouwbaar zijn, daarom gaat de hele trekker uitelkaar om alles tegen het licht te houden en eventuele mankementen op te sporen en verhelpen.
Op dit moment zijn de de plannen aan het uitwerken en de eerste onderdelen zijn al weer klaar.
we hebben ons opgegeven voor Zwolle maar deelname hangt nog af van diverse zaken, maar we gaan ons best doen.
Graag tot in 2019 waar we ons weer met de toppers uit de Top competitie gaan meten.
20 Augustus, er zijn weer de nodige hoogtepunten te vermelden in deze update.
Dit was een wedstrijd die later er later is bijgekomen op de kalender, maar omdat er meestal een fijn baantje ligt wouden wij er graag naar toe. Bij aankomst bleek dat de baan nog moest wennen, de minipullers konden niet echt grip vinden. Voor ons was het eigenlijk geen probleem. Wij hadden de proeftrek en gingen als een speer over de rechterkant naar de bult, een heerlijk run voor de keep moving Orange. Ook de finale van twee trekkers was voor ons, opnieuw sleurde de Forza de oranje sleepwagen dik over de 110 meter. Dus winst!
voor ons tot nu de mooiste run's van het jaar!
Staphorst was de volgende op de kalender. Door de droogte dit jaar hadden veel organisaties (begrijpelijk) moeite met het prepareren van de baan. Ook in Staphorst was de baan niet zoals we hem vaak aantreffen. Echter is het voor iedereen gelijk, dus zeuren we daar niet over. In een onrustige pull hadden we toch nog een full pull samen met 4 anderen. De trekker toch maar iets aangepast aan de baan, en in de finale was de trekker rustiger, maar nog niet om naar huis te schrijven. Toch werd de overwinning binnen gehaald, maar de Carpenter zit ons wel op de hielen.
In de namiddag hebben we nog aangehaakt in Klarenbeek, echter was hier de baan zo hard dat onze trekker de hakken niet in de klei kreeg waardoor we bij 50 meter met alleen maar spinnende wielen zijn gestopt. Hier hebben we geen lekker gevoel aan over gehouden........ Klarenbeek en Forza Fiat is nog geen droomhuwelijk......
Twee weken later stond putten op het programma, hier hebben we bij de topklasse bijgeschreven. Omdat dit een ruime mooie locatie is hebben we tevens een sponsoravond georganiseerd. Het was prachtig weer en de avond was zeer geslaagd! Tevreden sponsoren is natuurlijk altijd handig!
De wedstrijd zelf liep ook super. na een dikke full pull plaatsten wij ons voor de finale, hier wisten we de tweede plek te bemachtigen. De top 7 uit de topklasse werd voorbij gereden maar Dancing on Wheels eiste verrassend en verdiend de eerste plek op.
Op verzoek van de organisatie van tractorpulling Welsum werd nog een demo gegeven. De sponsoren Mitas en H Witteveen werden extra in het zonnetje gezet. De demo zelf liep ook naar behoren.
Na Staphorst hadden we nog twee wedstrijden te gaan voor de competitie, we hadden een riante voorsprong, maar het was nog niet beslist. Dus op naar Oudenbosch. Jeroen ging het karwei aan. Er werd met floating finish gereden echter hadden wij de proeftrek, dus als het mislukte hadden we een tweede kans. Die tweede kans hadden we niet nodig, de Forza ging opnieuw lekker en de verste afstand werd ruimschoots neergezet. Omdat nr. twee niet verder kwam dan de 4e plek, waren we kampioen van de promo!!! Tot op vandaag weten we niet of ze dat in Oudenbosch door hebben.........
Een weekje later de afsluitende wedstrijd in Hoog Blokland. Omdat we toch al kampioen waren, hebben we de afstelling van de Forza maar is veranderd om te zien of we hiermee nog iets kunnen halen. Het gevoel tijdens de run was "ja", de cijfers zeggen........ Het waren opnieuw twee onrustige runs, we hebben toch echt meer gewicht op de neus nodig om de Forza rustig te houden. In de kwalificatie wisten we de full pul net niet te halen, maar in de finale waren we toch weer het verst ondanks de schokkende run. We hebben dus ook de laatste wedstrijd binnen gesleept en 7 van de 9 wedstrijden gewonnen. Hiermee zijn we natuurlijk gepromoveerd naar de topklasse waar we in 2019 weer van de partij zullen zijn.
Jeroen is ook nog op TV Gelderland geweest! Omroep Gelderland organiseert "zomer in Gelderland" waarin verschillende dorpen zich kunnen laten zien doormiddel van opdrachten en andere zaken. Wij waren gevraagd om ook een bijdrage te leveren met de Forza in de vorm van een interview. Jeroen heeft dit vakkundig uitgevoerd en een mooi stukje reclame voor tractorpulling in het algemeen neergezet denk ik. Jeroen bedankt!
Voor nu hebben we nog Tonden en het NK te gaan. In Tonden doen we indien de Forza er zin in heeft, mee in twee klasses. Hier hebben we weer super zin in zoals elk jaar. Het blijft bijzonder!
En op 15 September gaan we strijden voor het Nederlands kampioenschap in Tzum,
Graag tot ziens!
7 Juni. Het seizoen is weer in volle gang, hoog tijd voor een update.
In de eerste maand van het seizoen zijn we lekker bedeeld met wedstrijden, heel houden is dus belangrijk! En dat lukt tot aan nu heel behoorlijk.
Er liggen op dit moment 6 wedstrijden achter ons. hier kunnen we dik tevreden over zijn. De wedstrijd in Zundert gaf ons nog wat kopzorgen met een vijfde plek, maar de drie opvolgende wedstrijden waren toch wel ruim voor ons. Oud Gastel, Erichem en Achterberg werden met een eerste plaats beloond. Afgelopen weekend was de wedstrijd in Bakel, waar we tweede werden. Ook hiermee waren we tevreden omdat we uit zijn gelopen op nr.2.
We hebben ook een uitje gemaakt naar Julianadorp. Ook op de zandbaan kon de Forza uit de voeten, of niet Judith?
De banen die we gehad hebben tot nu toe bieden wel uitdaging, met onze nieuwe Mitas banden is het af en toe toch zoeken naar de juiste grip/snelheid combinatie. Maar we leren elke wedstrijd weer.
Ondanks dat de Forza betrouwbaar is wordt er best wel wat gesleuteld, over de price-as rem waren we niet tevreden dus deze is weer gedemonteerd. Ook de koppeling vraagt het nodige onderhoud.
Ons uitlaat spruitstuk is ook toe aan vervanging, regelmatig komen er scheuren in waardoor we toch licht vermogen verliezen. Er wordt ondertussen gewerkt aan een betere versie, de tekeningen hiervoor zijn in bewerking.
Nu hebben we even twee weken geen wedstrijd, maar daarna zullen we weer vol aan de bak moeten. Oudenhoorn en Staphorst staan dan op het programma.
Momenteel bezetten we de eerste plaats in de competitie maar de verschillen zijn klein, dus fouten kunnen we ons niet permitteren. Maar dit houd de gezonde spanning erop !
12 April, Wederom een mooie indoor wedstrijd achter de rug!
12 April, Wederom een mooie indoor wedstrijd achter de rug!
Nadat we een drukke periode hebben gehad om de trekker van top tot teen te controleren en diverse onderdelen te maken, stonden we mooi op tijd klaar voor de indoor in de TT hal in Assen.
Martin zou dit keer het gas erop gooien. dat ging hem goed af! De sleepwagen stond wel stevig afgesteld waardoor er geen full pull's werden gereden. We waren na de regerend competitie kampioen 4-rus aan de beurt, maar we verzetten de vlag toch een flink stuk! De Mitas banden hadden opnieuw flink grip en deden hun werk uitstekend.
Maar het venijn zat in de staart, Red Pearl komt dit jaar ook sterk voor de dag en liet dat graag zien in Assen, ze kwamen tot op een halve meter van onze afstand, dus net niet venijnig genoeg.
Dus opnieuw een mooie opsteker met de tweede overwinning van dit jaar.
Na Assen is de trekker opnieuw gecontroleerd en staat nu klaar voor de eerste competitie wedstrijd in Zundert.
We begonnen aan het avontuur met de Mitas banden om is wat anders te proberen, echter gaan we nu in samenwerking met Mitas het seizoen afmaken op deze banden. Mooi dat het zo kan! Mitas bedankt!
16 Februari, Winst in Zwolle!
Na het NK in September was de Forza in een hoekje beland vanwege drukke werkzaamheden rondom het huis.
Voor Zwolle werd de trekker nageken, en natuurlijk voorzien van de "pupe". Omdat er op het NK goed gepresteerd was wilden we niet veel veranderen. We liepen echter wel tegen een mooie gelegenheid aan om eens te testen met totaal andere banden dan het gros uit de supersport. Samen met Hans Heesakkers de "rubber design master" en sponsor Mitas werd er een plan gesmeed om met deze banden te testen. Aangezien er niet voor punten werd gestreden was Zwolle een mooie testmogelijkheid.
De Mitas banden hebben dezelfde maatvoering als de oude banden, maar hebben een zeer stug loopvlak welke gemaakt is van het pullercompound gebruikt in de puller banden. Met de combinatie zachte wangen en een stug loopvlak was het dus afwachten hoe het zou gaan. Na de eerste run was er niet veel over te zeggen, alle trekkers in de klasse reden een snelle full pull, ook wij moesten flink van het gas af om niet in de zandbult te belanden. In de finale moesten we aan de bak, want Sprenkels, de regerend Nederlands kampioen stond ook in de finale. Als nummer 4 van de finale verzetten we de vlag toch weer een flink eind. Er was een mooie run neergezet en de banden gaven goed grip. De motor moest echt tot het uiterste gaan om de banden rond te krijgen, maaar het bleek genoeg voor de overwinning! Sprenkels en de Gebroeders ook gefeliciteerd op deze mooie en spectaculaire wedstrijd en tot volgend jaar, want voor ons is het de mooiste wedstrijd van het jaar!
Ondertussen zijn we 3 weken verder en is de Forza totaal in stukken. Na twee jaar werd het toch echt tijd om diverse zaken te controleren op slijtage. De motor bleek voor niks losgehaald want de lagers en krukas zagen eruit alsof ze er vorige week waren ingezet. Ook de achterbrug en versnellingsbak zijn perfect door de twee jaren heen gekomen.
Dit was een mooie mogelijkheid om toch nog wat gewicht te winnen, door wat keringen in de achterbrug te fabriceren, kunnen we een gedeelte van de achterbrug olievrij maken, (beter een goed gejat idee dan slecht bedacht...) dit scheelt toch ongeveer 20 liter olie. In dit droge compartiment was nu tevens de mogelijkheid om een price-as rem te maken, met 4 koppelingsplaten valt het niet altijd mee om de assen stil te krijgen om lekker te kunnen schakelen. Zo gezegd zo gedaan hebben we er een Aprillia remklauw (made in Italy) in gefrabiceerd.
Tevens worden de regels voor koppeling afscherming vanaf dit jaar gewijzigd. In eerste instantie waren we van mening dat een bellhousing niet om onze relatief grote drukgroep en vliegwel zou passen. Een schervendeken is dan de oplossing Echter bleek als we een goede naadloze buis zouden vinden waar nog wat vlees aan zit, het zou moeten kunnen. Deze buis hebben we gevonden, met een paar kleine aanpassingen van het koppelinghuis en vliegwiel krijgen we het er in. Een grote draaibank was wel nodig maar die is aanwezig bij onze sponsor Boonzaayer. Het voordeel in dit geval is dat we ook hier nog wat kilo's kunnen winnen, en het allemaal in eigen huis kunnen maken.
Er zullen ook nog wat aanpassingen gedaan worden waar we weer wat vermogen mee hopen te winnen, maar dat wordt zoals altijd afwachten.
Ook onze "basic"datalogger zal weer een uitbreiding krijgen.
Voor de wedstrijd in Assen waar we ook mogen meedoen, zal de trekker weer klaar moeten zijn, en dat moet lukken. We zijn al weer in de opbouw fase.
Tevens willen we alle sponsoren weer bedanken voor de toezegging voor 2018, wat hebben we toch trouwe sponsoren! super!
Graag tot ziens in Assen of in het komende buiten seizoen.